Ήδη η χρονιά πηγαίνει για νέες επιδόσεις ρεκόρ με τα τελευταία στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδας να δείχνουν ότι στο πρώτο εξάμηνο οι ταξιδιωτικές αφίξεις αυξήθηκαν κατά 15,5% και οι εισπράξεις κατά 12,2% σε σχέση με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2023.
Εξάλλου παρά το γεγονός ότι η «πίτα» των τουριστικών εσόδων δεν μοιράζεται ισομερώς με τη μερίδα του λέοντος να πηγαίνει σε νησιωτικές περιοχές και περιφέρειες ανεπτυγμένες τουριστικά, ωστόσο η συνολική άνοδος και η προσπάθεια επιμήκυνσης της σεζόν έχει θετικό αντίκτυπο στην αγορά του η αγορά του Ho.Re.Ca. που αποτελεί στόχευση των αλυσίδων για διεύρυνση του μεριδίου τους στον κλάδο των cash & carry.
Εκ των βασικών πρωταγωνιστών της αγοράς είναι η Metro Cash & Carry της οικογένειας Παντελιάδη και η The Mart συμφερόντων της οικογένειας Σκλαβενίτη ενώ σημαντική παρουσία έχουν και η ΑΒ Βασιλόπουλος, η Μασούτης και η Πέντε ΑΕ(Γαλαξίας).
Κυρίαρχη στην αγορά η Metro Cash & Carry
Ηγετικό ρόλο στην αγορά έχει η Metro Cash & Carry, η οποία έχοντας παρουσία σχεδόν πέντε δεκαετίες κατέχει μερίδιο πέριξ του 50%.
Η αλυσίδα υπό τον Αριστοτέλη Παντελιάδη άνοιξε χθες το 51ο κατάστημα του δικτύου χονδρικής στη Δράμα σε μια περιοχή Το νέο κατάστημα, τοποθετείται σε μία περιοχή όπου η εταιρεία μέχρι πρότινος δεν είχε παρουσία. Στον σχεδιασμό ανάπτυξης των METRO Cash & Carry έχει προβλεφθεί για φέτος εκτός από το κατάστημα της Δράμας, ένα dark store στην Πάτρα.
Ταυτόχρονα το ηλεκτρονικό κατάστημα eshop.metrocashandcarry.gr εδραιώνεται και κερδίζει διαρκώς την αποδοχή του κοινού, καθώς έχει ξεπερνώντας τους 200.000 χρήστες. Στον σχεδιασμό της εταιρείας είναι η δημιουργία ενός μικρού κέντρου διανομής κοντά στο κέντρο της Αθήνας, από όπου θα εξυπηρετούνται όλες οι παραγγελίες που αποστέλλονται από τα καταστήματα Metro Cash & Carry στα νησιά καθώς και το e-shop της Αττικής, προκειμένου να μην επιβαρύνεται η λειτουργία των καταστημάτων.
Με το νέο cash & carry στη Δράμα, κλείνει ο κύκλος της επέκτασης στην ηπειρωτική Ελλάδα και το ενδιαφέρον πλέον μετατοπίζεται στις νησιωτικές περιοχές. Εγχείρημα δύσκολο λόγω της έλλειψης μεγάλων χώρων όπου μπορούν να στεγαστούν καταστήματα χονδρικής. Πρόβλημα το οποίο η διοίκηση τoυ ομίλου Metro ξεπερνά με την ανάπτυξη ενός διαφορετικού μοντέλου καταστήματος, που πιλοτικά έχει λειτουργήσει στα Φιλιατρά και τη Ζάκυνθο. Ένα πιο ευέλικτο μοντέλο με καταστήματα μικρότερου μεγέθους, που κάνει πιο εφικτή την παρουσία της Metro σε μικρότερα νησιά.
Η αλυσίδα χονδρικής έχει κάνει στροφή τα τελευταία χρόνια στον κλάδο HoReCa, όπου αποτελεί πρόσφορο έδαφος για τη μεγέθυνση της αγοράς κερδίζοντας πελάτες από το παραδοσιακό χονδρεμπόριο. Όπως είχε πει πρόσφατα ο κ. Παντελιάδης αυτή η στροφή «γίνεται χρόνο με τον χρόνο, μας βοηθά ο τουρισμός γιατί το Cash & Carry κατ’ εξοχήν απευθύνεται στην τουριστική αγορά. Πριν από 20 χρόνια το Cash & Carry σήμαινε κατά κύριο λόγο μπακάλικα, μικρά σούπερ μάρκετ και είμασταν προσανατολισμένοι σε αυτό. Κάποια στιγμή είδαμε ότι αυτό δεν έχει μέλλον, γιατί το σούπερ μάρκετ βρίσκεται παντού ενώ και το franchise χτυπάει τη μικρή λιανική».
Επενδύσεις 40 εκατ. ευρώ από τη The Mart
Μεγάλη βαρύτητα στην ανάπτυξη της αλυσίδας χονδρικής The Mart δίνει η οικογένεια Σκλαβενίτη, η οποία απέκτησε παρουσία στη χονδρεμπορική αγορά τροφίμων όταν το 2014 προχώρησε στην εξαγορά της Makro, εταιρείας γερμανικών συμφερόντων που λειτουργούσε στην Ελλάδα από το 1992.
Αυτό καταδεικύνεται από το γεγονός ότι φέτος «τρέχει» ύψους 40 εκατ. ευρώ, όταν πέρυσι οι επενδύσεις της ήταν στα 10 εκατ. ευρώ σημαντικό μέρος του οποίου κατευθύνθηκε για τη μέρος των οποίων κατευθύνθηκε στη λειτουργία του νέου Κέντρου Διανομής στην Τρίπολη σε ιδιόκτητες εγκαταστάσεις 3.200 τ.μ.
Στο επενδυτικό πλάνο του 2024 περιλαμβάνονται νέο κέντρο διανομής, νέο κατάστημα και ανακαινίσεις καταστημάτων, ολοκλήρωση της αντικατάστασης των ψυκτικών εγκαταστάσεων και αναβάθμιση του εξοπλισμού μηχανογράφησης.
Σε ό,τι αφορά το Κέντρο Διανομής στον Ταύρο Αττικής θα είναι συνολικής επιφανείας περίπου 22.000 τ.μ. Στοχεύει στην ενίσχυση της διανομής προϊόντων και εκτιμάται ότι η κατασκευή του θα ολοκληρωθεί εντός του 2025.
Η εταιρεία διαθέτει 13 καταστήματα χονδρικής και φέτος αναμένεται η κατασκευή νέου καταστήματος στην Καλαμάτα. Στο πλαίσιο των επενδύσεων που έχει δρομολογήσει εντάσσεται και η αναβάθμιση του εξοπλισμού μηχανογράφησης και η ολοκλήρωση της αντικατάστασης των ψυκτικών εγκαταστάσεων. Την περσινή χρονιά η ανάπτυξη της τουριστικής αγοράς επηρέασε ευνόησε τη The Mart που είδε πωλήσεις αλλά και μερίδιο αγοράς να βελτιώνονται.
Οι πωλήσεις έφτασαν στα 432,154 εκατ. ευρώ από 407,142 εκατ. ευρώ στη χρήση του 2022. Τα κέρδη προ φόρων ανήλθαν σε 14,375 εκατ. ευρώ (από 14,085 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρονιά, τα κέρδη μετά από φόρους ανήλθαν στα 11,101 εκατ. ευρώ από 10,818 εκατ. ευρώ το 2022. Ανοδικά κινήθηκαν και τα EBITDA που ξεπέρασαν τα 25,688 εκατ. ευρώ από 22,744 εκατ. ευρώ ενώ ως ποσοστό επί του κύκλου εργασιών διαμορφώθηκαν στο η 5,94%